Artykuł sponsorowany

Zastosowanie papieru ozdobnego w druku cyfrowym

Zastosowanie papieru ozdobnego w druku cyfrowym

Pod koniec XX wieku pojawił się pogląd, że dynamiczny rozwój i rosnąca dostępność technologii cyfrowych doprowadzi do całkowitej rezygnacji z tradycyjnych, papierowych nośników informacji. Rzeczywiście, coraz częściej zamiast odręcznego pisania listów wybieramy pocztę e-mail, a większość papierowych dokumentów zastąpiły ich elektroniczne odpowiedniki. Jednak wciąż zdarzają się sytuacje, w których papier okazuje się niezastąpiony.

O tym, jak papier nie odszedł do lamusa

Największym zaskoczeniem dla entuzjastów digitalizacji jest niesłabnące zainteresowanie czytelników papierowymi wydaniami książek. E-booki, choć niewątpliwie wygodne, nie są w stanie zastąpić doświadczenia, jakie daje czytelnikowi kontakt z papierową książką. Wielu bibliofilów czerpie radość z samego trzymania w dłoni wydania w tradycyjnej formie, z zapachu książki i wyczuwalnej pod palcami faktury papieru. Fizyczny nośnik treści, czy to w formie tekstu, czy grafiki, jest trwały i często po prostu piękny. Toteż na papierze drukuje się nie tylko książki, ale też rozmaite dekoracje, zdjęcia i materiały promocyjne.  

Przeczytaj również: Jaką metodę wykorzystać do druku plakatów?

Możliwość wykorzystania nowych technologii informacyjnych w połączeniu z rosnącą świadomością ekologiczną sprawiają, że nie marnujemy papieru tam, gdzie nie jest to konieczne. Jednocześnie wyraźniej dostrzegamy wartość wykonanych z niego elementów. Otrzymanie kartki okolicznościowej, pięknego zaproszenia czy listu na eleganckiej papeterii cieszy odbiorcę zdecydowanie bardziej niż taka sama wiadomość w formie SMS-a lub maila. Rośnie też zainteresowanie rozmaitymi formami pracy twórczej z papierem ozdobnym, np. scrapbooking, origami i découpage.

Przeczytaj również: Różnice między drukiem offsetowym a cyfrowym

Mariaż papieru z technologią cyfrową

Nowoczesne technologie nie wyeliminowały papieru. Wręcz przeciwnie, stworzyły większe możliwości jego wykorzystania. Świetnym przykładem może być druk cyfrowy, który pozwala na uzyskanie doskonałej jakości tworzonych materiałów, szybciej i przy mniejszym nakładzie kosztów. Co ważne, druk cyfrowy może być stosowany na różnych podłożach, a więc również na papierach ozdobnych o rozmaitej gramaturze, fakturze i barwie.

Przeczytaj również: Metody nanoszenia nadruków na gadżety reklamowe

Druk cyfrowy, chociaż jakością jeszcze nie zawsze dorównuje offsetowi, okazuje się najlepszym wyborem w pracach niskonakładowych oraz tych, które wymagają jak najszybszej realizacji. Jest niezastąpiony w sytuacjach, gdy na kolejnych egzemplarzach występują zmienne dane, pozwala np. na personalizację nazwisk na zaproszeniach – opowiada nasz rozmówca z firmy  PaperCast w Łodzi.   Chociaż to offset pozwala na zadruk bielą, farbami metalicznymi i paletą PANTONE, druk cyfrowy powoli wchodzi w tę  niszę;  na rynku są już maszyny umożliwiające zadruk tonerami metalicznymi (złoto, srebro) lub bielą. Dzięki temu coraz szerzej wykorzystuje się papiery ozdobne. Nowe technologie otwierają drzwi do kolejnych zastosowań papieru i pozwalają na realizację bardziej wymagających i kreatywnych projektów.

Przy nakładach nieprzekraczających 1000 sztuk w małym formacie, druk cyfrowy jest też wyraźnie tańszy od offsetu, dlatego najczęściej wykorzystujemy go do realizacji projektów reklamowych (wizytówek, ulotek) na niewielką skalę oraz do przygotowywania zleceń klientów indywidualnych, np. do druku zaproszeń oraz winietek na stoły weselne. W przypadku broszur czy katalogów w formacie A4/A3 warto natomiast rozważyć wykorzystanie offsetu. Na rynku dostępne są obecnie maszyny offsetowe w formacie B3, które stanowią poważną konkurencję dla druku cyfrowego. Wybór druku offsetowego może więc okazać się tańszy, jednak takie realizacje wymagają większego nakładu pracy i zdecydowanie więcej czasu. Często zdarza się tak, że w czasie potrzebnym do przygotowania płyt offsetowych do druku nakładu 1000 egzemplarzy A4, maszyna cyfrowa będzie w stanie zakończyć zlecenie i wydruki będą gotowe do przekazania klientowi. W druku offsetowym każdy wydruk, zanim trafi na introligatornię, musi odczekać jeszcze co najmniej 24 godziny po skończonym procesie druku. Zatem czas realizacji i szybka zmienność zleceń to podstawowe czynniki, dzięki którym druk cyfrowy staje się wyjątkowo atrakcyjnym rozwiązaniem.

Jak powiedzieliśmy już wcześniej, druk cyfrowy na papierze ozdobnym najczęściej wykorzystywany jest do tworzenia materiałów promocyjno-reklamowych. Technika sprawdza się więc m.in. w druku wizytówek, etykiet, katalogów ofertowych, kalendarzy, ulotek, broszur, a nawet kart dań dla lokali gastronomicznych oraz w przygotowaniu papieru firmowego do oficjalnej korespondencji (logo lub dane firmy umieszczone w wybranym obszarze arkusza). Osoby indywidualne korzystają z niego najczęściej do tworzenia pięknych kart okolicznościowych, a więc np. zaproszeń, podziękowań, gratulacji itp.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.