Artykuł sponsorowany

Jak zwiększyć wytrzymałość wydruku?

Jak zwiększyć wytrzymałość wydruku?

Współczesna poligrafia jest już bardzo rozwinięta i oferuje wręcz nieograniczone możliwości zarówno pod względem ozdabiania wydruków, jak i poprawiania jego wytrzymałości. Również same materiały poligraficzne i estetyka projektów z dekady na dekadę są coraz lepsze. Jak zatem można zwiększyć wytrzymałość wydruku i nadać mu lepszej estetyki? Służą do tego techniki uszlachetniania wydruków.

Uszlachetnianie wydruków

Wytrzymałość wydruków zwiększa się poprzez uszlachetnianie druków. Nie jest to jedna czynność, ale cały zbiór metod, które dają różne efekty. Dlatego też stosuje się takiej, które będą najlepsze dla danego projektu. Niektóre metody uszlachetniania druków zmieniają właściwości samego papieru lub innego materiału i sprawiają, że jest mocniejszy lub bardziej odporny na wilgoć lub inne czynniki zewnętrzne, a niektóre mają funkcję czysto estetyczną – taką metodą jest na przykład hot-stamping. Niektóry metody pozwalają także na ożywienie kolorów, jednak wiele zależy tutaj od samego wydruku i materiału, na którym został wykonany. 

Przeczytaj również: Jak powstają nadruki na foliach pakujących?

Dzięki tym metodom druki wyglądają bardzo profesjonalnie i elegancko. Uszlachetnianie najczęściej stosuje się na wizytówkach, plakatach, opakowaniach, ulotkach czy zewnętrznych materiałach reklamowych, takich jak POS-y, stand-upy czy roll-upy – czyli wszędzie tam, gdzie wydruk jest bezpośrednio wystawiony na uszkodzenia mechaniczne lub wilgoć. Uszlachetnianie druków wykonują specjalistyczne drukarnie i introligatornie, takie jak na przykład Megalak.

Przeczytaj również: Czym różni się hot-stamping od cold-stampingu?

Metody uszlachetniania druku

Istnieje kilka najczęściej stosowanych metod uszlachetniania druku. Oto wybrane z nich.

Foliowanie – foliowanie występuje pod wieloma postaciami i przypomina nieco laminowanie, choć jest od niego znacznie lepsze i nowocześniejsze. Najprostszy rodzaj foliowania to po prostu nałożenie cieniutkiej folii matowej lub błyszczącej, która wzmacnia wydruk i nadaje mu połysku oraz ożywia kolory. Z foliowaniem często można się spotkać na kartach menu lub na wizytówkach. Z kolei folia matowa jest bardziej dyskretna i ogranicza się tylko do ochrony wydruku. Istnieje także metoda miejscowego nakładania folii, np. samego logotypu lub napisu, co wygląda widowiskowo.

Przeczytaj również: Na czym polega tzw. hotstamping?

Lakierowanie UV – daje podobne efekty jak foliowanie, jednak jest bardziej dyskretne oraz nadaje sztywności cienkim i wiotkim papierom. Lakierowanie UV polega na pokryciu wydruku cienką warstwą lakieru i utwardzeniu go pod wpływem światła ultrafioletowego. Ta metoda pozwala na użycie lakierów o różnych właściwościach – niektóre usztywniają papier, inne, kosztem wytrzymałości poprawiają kolory, a jeszcze inne mają wysoki połysk.

Hot-stamping – złocenie i tłoczenie na gorąco. Jest to bardzo popularna metoda nakładania złoceń, np. liter, linii czy logotypów. Polega na tym, że wytrawiony w metalowej matrycy napis lub wzór przykłada się do wydruku, wkładając wcześniej złotą folię pomiędzy wydruk a matrycę. Odbywa się to pod wpływem wysokiej temperatury. Za pomocą hot-stampingu można wykonywać tłoczenia na kolor złoty, srebrny, miedziany, połyskujący czerwony, niebieski, turkusowy i inne.

Impregnowanie – aby zaimpregnować wydruk, nakłada się na niego specjalną substancję i równomiernie rozprowadza po całej powierzchni wydruku, po czym dodatko się go wygładza. Impregnowanie pozwala na osiągnięcie jeszcze wyższego połysku, niż w przypadku foliowania – do tego stopnia, że na zaimpregnowanej powierzchni są widoczne nawet odciski palców.

Tłoczenie papieru – tzw. suchy tłok, polega na odciśnięciu zadanego wzoru lub napisu na papierze. Tę technikę wykonuje się podobnie do hot-stampingu, jednak bez złotej folii, przy mniejszej temperaturze oraz z większą siłą docisku. Suchy tłok wygląda bardzo elegancko i daje trójwymiarowy efekty, dzięki czemu wydruki z nim robią ogromne wrażenie.

Warto pamiętać, że tego typu metody wymagają niemałej wiedzy i doświadczenia od wykonawcy, dlatego warto szukać takiej drukarni lub introligatorni, która działa już pewien czas i może się pochwalić wieloma projektami.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.