Jak wydać książkę?

Jak wydać książkę?

Napisanie własnej książki nie jest łatwe, jednak to dopiero początek przygody z karierą pisarską. Właśnie ukończyłeś swoje dzieło i chciałbyś zobaczyć je w księgarniach? Chcesz wiedzieć, jak znaleźć dobre wydawnictwo, napisać propozycję wydawniczą i na co zwrócić uwagę, podpisując umowę z wydawcą? Zapoznaj się z naszym poradnikiem, a z pewnością unikniesz stresu i nieprzyjemnych niespodzianek.

Znajdź dobre wydawnictwo

Cała zabawa z wydawaniem własnej książki zaczyna się właśnie w tym miejscu. Szukając wydawcy, pamiętaj, aby nie wysyłać propozycji wszędzie, gdzie tylko przyjdzie ci na myśl. Lepiej usiądź i spisz sobie kilka mniejszych i większych wydawnictw, które zajmują się danym gatunkiem i to właśnie do nich wyślij swoją propozycję.

Profil wydawnictwa jest bardzo ważny. Nie warto wysyłać ambitnego tekstu do oficyny, która publikuje głównie literaturę lekką, tak samo, jak nie warto wysyłać rozrywkowej książki do wydawnictw publikujących dzieła o charakterze specjalistycznym.

Przy wyborze dobrze jest wziąć pod uwagę również aspekty pozaliterackie: rozpoznawalność nazwiska, wpisanie się w aktualne trendy, możliwe sposoby promocji książki. Sprawdź też, z jakimi dystrybutorami współpracuje dany wydawca i jakie książki już wydał. Zwróć uwagę na to, czy wyglądają one profesjonalnie, jak prezentuje się szata graficzna i papier.

Na koniec sprawdź opinie na temat wydawnictwa. Proces wydawniczy bywa trudny i pracochłonny, dlatego warto, aby uczestniczyły w nim osoby, które będą się darzyć wzajemnym szacunkiem.

Złóż propozycję wydawniczą

Z reguły na stronach wydawnictw znajdują się formularze, które służą składaniu propozycji wydawniczych. Po zapoznaniu się wydawcy z twoim zgłoszeniem i jego pozytywnej ocenie przez kolegium wydawnicze, ustalane są szczegóły dalszej współpracy.

Aby jednak twoja propozycja została zaakceptowana, musisz odpowiednio zaprezentować swoją książkę. Jak to zrobić? Najpierw opisz tematykę swojej publikacji. Często to właśnie ona decyduje, czy wydawnictwo zainteresuje się książką. Może się bowiem zdarzyć, że specjalizuje się ono w publikacjach o zupełnie innym charakterze.

Następnie napisz, czym wyróżnia się twoje dzieło, co odróżnia je od innych, które już istnieją na rynku. Pokaż, że znasz swoją konkurencję i daj znać wydawcy, że twoja książka przedstawia poruszony w innym miejscu temat z zupełnie niespotykanej perspektywy. Napisz też, do kogo skierowana jest książka.

Na końcu zawrzyj kilka informacji o sobie. Napisz kim jesteś, czym się zajmujesz i co skłoniło cię do napisania książki. Taka krótka notka ma za zadanie zbudować twój autorytet i pokazać, że znasz się na tym, co opisujesz.

Podpisz umowę wydawniczą

Umowa wydawnicza to umowa zawierana w postaci pisemnej, na podstawie której powstaje stosunek prawny między wydawcą a autorem. W jej ramach autor przenosi prawo wydania swojej pracy drukiem lub w innej formie. Powinna ona określać m.in. takie elementy, jak:

  • tytuł roboczy dzieła,
  • przeznaczenie dzieła, jego objętość, termin dostarczenia,
  • wysokość i zasady wypłaty honorarium,
  • planowaną wysokość nakładu,
  • termin zakończenia druku,
  • termin wydania dzieła,
  • pola eksploatacji dzieła przez wydawcę,
  • okres trwania i obszar obowiązywania licencji,
  • prawne i finansowe gwarancje na wypadek zerwania umowy przez jedną ze stron.

Na co zwrócić uwagę, podpisując umowę wydawniczą? Przede wszystkim, nigdy nie podpisuj umowy z wydawnictwem w ciemno. Razem z wydawcą powinieneś najpierw omówić kwestie tego, czy decydujesz się na przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworu, czy udzielasz licencji na jego wykorzystanie. Omówiona powinna zostać również kwestia twojego wynagrodzenia i sposobów promocji książki.

Jeśli  nie czujesz się na siłach zapoznać się z zapisami umowy, poproś o jej wyjaśnienie specjalistę. Pamiętaj, że jej treść może znacząco wpłynąć na twoją późniejszą sytuację prawną i finansową.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.