Jak działa wydawnictwo?

Jak działa wydawnictwo?

Zanim książka trafi na półkę w księgarni, musi przejść kilka etapów. Początek należy do pisarza, jednak później wieloma kwestiami związanymi z procesem tworzenia książki jako produktu zajmuje się wydawnictwo książkowe. W tym artykule nieco przybliżymy strukturę i sposób działania wydawnictw.

Wydawnictwo – czym się zajmuje?

Dużo mówi już sama nazwa, wydawnictwa książkowe zajmują się wydawaniem książek – truizm. Większość wydawnictw posiada swój profil i zakres tematyczny, w którym się obraca. Dlatego mamy do czynienia z wydawnictwami medycznymi, wydawnictwami prawniczymi oraz oczywiście z wydawcami, którzy skupiają się na literaturze pięknej lub literaturze gatunkowej np. na wydawaniu kryminałów.

Wydawnictwa, które mają ugruntowaną pozycję na rynku i są prestiżowe, często stanowią o kreowaniu trendów czytelniczych. Wydanie książki w takich miejscach jak Wydawnictwo Literackie, Wydawnictwo Czarne czy Znak jest dla autora niewątpliwie nobilitacją. 

Wydawnictwo i jego działy

Wydawnictwo podobnie jak różnego rodzaju firmy ma swoje działy, które skupiają się na konkretnych zdaniach. Klasyczna struktura wydawnictwa składa się z takich działów jak:

  • Redakcja – to tu podejmuje się decyzje, jakie książki wydać, jakie tematy są obecnie ważne i poczytne, ale w redakcji także sprawdza się jakość językową i merytoryczną nadesłanych treści. W skład redakcji wydawnictwa wchodzi zazwyczaj redaktor naczelny, sekretarz redakcji, redaktor prowadzący oraz redaktor inicjujący.
  • Sekretariat – to tu załatwiane są bieżące sprawy wydawnictwa i tu odbywa się kontakt z interesantami.
  • Dział promocji – w tym dziale pracują specjaliści od marketingu, którzy knują, jak sprawić, żeby dany tytuł osiągną dobre wyniki sprzedażowe. Zazwyczaj ta sekcja podzielona jest na młodszych i starszych specjalistów do spraw marketingu.
  • Dział sprzedaży – można rzec, że to przedłużenie działu promocji, jednak bardziej skupia się na kwestiach handlowych i obsłudze zamówień.
  • Dział finansowy – miejsce, w którym mówi się o pieniądzach.

Niektóre wydawnictwa posiadają również swoje księgarnie. A wraz z rozwojem książki elektronicznej w poszczególnych wydawnictwach można spotkać specjalistów od e-booków i audiobooków, którzy opiekują się książkami na czytniki i książkami do słuchania.

Wydawnictwa poza koneksjami w środowiskach pisarskich utrzymują również kontakty z tłumaczami literatury, których nieoceniona i mozolna praca tak często jest niedoceniana i niezauważana przez czytelników. Niemniej ważnym elementem każdej książki jest okładka i ogólny graficzny pomysł na każdy tytuł lub całą serię wydawniczą. W tym celu wydawnictwa zatrudniają grafików, plastyków i innych specjalistów od walorów estetycznych książek. W gwoli ścisłości wypada wspomnieć również o pracownikach drukarni, którzy dbają o to, żeby druk na książce nie ścierał się, a tekst znajdował się w odpowiednim miejscu na stronie.

Współcześnie, gdy książki tradycyjne zaczynają być wypychane przez e-booki, a społeczeństwo rzadziej sięga po literaturę, nie tylko kwestie literackie stanowią o sukcesie danego tytułu. Równie ważna jest rola okładki, jakości papieru i tym podobne niuanse, na które klient księgarni na pewno zwróci uwagę.

Liczba wydawnictw w Polsce

Coroczny raport mówiący o stanie czytelnictwa w Polsce nie nastraja pozytywnie. Jednak nie zniechęca to przedsiębiorców do zakładania wydawnictw, których jest w Polsce ok. 2 000 (mowa o wydawnictwach działających). Spośród tej licznej grupy można wyróżnić ok. 30 wydawnictw dużych i prężnie prosperujących. Wśród nich można wymienić (poza wspominanymi wyżej) m.in. Wydawnictwo Muza, Nowa Era, Prószyński Media czy Wydawnictwo Rebis. 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.