Reklama zewnętrzna i jej rodzaje

Reklama zewnętrzna i jej rodzaje

Reklama zewnętrzna (reklama outdoor) budzi wiele kontrowersji, przez co posiada sporą grupę przeciwników. Jednak zaprojektowana z rozmysłem i umieszczona w odpowiednim miejscu, może nadać atrakcyjności przestrzeni miejskiej i oddziaływać na poczucie estetyki mieszkańców. Sprawdźmy, jakie są rodzaje reklamy zewnętrznej, której historia sięga aż starożytności.

Co to jest reklama zewnętrzna?

Ujmując rzecz najprościej, reklama zewnętrzna to reklama umieszczona na zewnątrz, czyli poza domem potencjalnego konsumenta. Główną jej zaletą jest fakt, że dociera do dużego grona odbiorców, a co istotne – odbiorcy reklamy zewnętrznej mogą należeć do różnych grup społecznych czy wiekowych.

Znawcy tematu podają, że pierwsze reklamy zewnętrzne powstawały już w czasach starożytnych. Wówczas na kamiennych ścianach umieszczano napisy dotyczące karczm czy zajazdów. W XX wieku pojawiły się oświetlane reklamy w formie olbrzymich tablic, nazywane bilbordami. Pierwsze billboardy można było podziwiać na ulicach Nowego Jorku. Wyróżnia się również megaboardy, których powierzchnia może osiągać nawet 300 metrów kwadratowych!

Od ulotki do billboardu, czyli rodzaje reklamy zewnętrznej

Rodzajów reklamy zewnętrznej jest tak wiele, że nigdy nie można mieć pewności, że wyczerpało się temat w tej kwestii. Reklamy zewnętrzne dzieli się na reklamy mobilne i stacjonarne.

Do reklam zewnętrznych stacjonarnych zaliczamy wcześniej wspomniane billboardy i megaboardy, które zazwyczaj umieszcza się na wysokościach przy pomocy specjalnych rusztowań usytuowanych przy budynkach. Powszechną formą reklamy jest także plakat, czyli jednostronna forma reklamy prezentowana w przestrzeni miejskiej. Niektóre plakaty, szczególnie filmowe, uważane są za dzieła artystyczne. Nie trzeba daleko szukać, wystarczy wspomnieć polską szkołę plakatu.

Być na afiszu, to być na oczach wszystkich, być popularnym. Afisz to reklama dużego formatu o charakterze informacyjno-reklamowym. Charakterystyczną cechą afiszu jest przywiązywanie większej wagi do tekstu (treści) niż grafiki oraz wykonanie z papieru odpornego na niesprzyjające warunki atmosferyczne. Afisz silnie związany jest z działalnością teatrów i ich repertuarem. 

Citylight, czyli światło uliczne, to niewielka forma reklamy lokowana przy deptakach, na dworcach kolejowych czy na przystankach komunikacji miejskiej. Ze względu na swoje walory estetyczne i swoją obecność w miastach nazywana jest meblem miejskim. Bardzo powszechną formą reklamy jest szyld, zawiera on treść reklamową i informacyjną. Szyldy lokuje się w celu oznaczenia miejsca danej działalności, np. sklepu czy zakładu usługowego.

Oryginalną i atrakcyjną formą reklamy zewnętrznej jest neon, który może być skonstruowany z napisu lub figury. Te świecące w całości reklamy wymyślono na początku XX wieku. W Polsce neony swoje triumfy święciły w latach sześćdziesiątych i osiemdziesiątych. Sprawdźcie zdjęcia polskich miast z tamtych dekad. Równie ciekawą formą reklamy jest tzw. reklama pneumatyczna, w której nośnikiem treści jest nadmuchany balon. Często spotykana na festynach i innych tego typu spędach. 

Do reklam zewnętrznych zaliczamy również diapazony (nieduże tablice reklamowe), litery przestrzenne, k-boardy (dwustronne reklamy umieszczane na dachach kiosków), banery, sandwiche (umieszczane na słupach oświetleniowych), stripy (podświetlane kasetony) czy infoscreeny (ekrany telewizyjne).

Do reklam mobilnych zaś wliczamy przede wszystkim wciąż popularne ulotki oraz wszelkiego rodzaju gadżety z logiem danej firmy, m.in. kubki, smycze czy torby zakupowe, a także reklamy umieszczane na środkach transportu. Zapewne nieraz spotkaliście oklejone autobusy lub samochody. 

Najważniejsze aspekty prawne związane z reklamą zewnętrzną

Projektując reklamę zewnętrzną, musimy zwrócić uwagę na istotne zagadnienia natury prawnej, głównie dotyczące przepisów budowlanych, ale także treści i estetyki przekazu, czyli przede wszystkim:

  • reklama nie może zawierać treści namawiających do przemocy,
  • treść reklamy nie może dyskredytować nikogo i niczego,
  • nie może wprowadzać odbiorcy w błąd,
  • nie może być umieszczana na zabytkach,
  • reklama nie może być lokowana w miejscach wymagających szczególnego szacunku, np. na cmentarzach czy w miejscach pamięci narodowej,
  • na reklamie muszą widnieć dane jej właściciela,
  • reklama zewnętrzna nie może obrażać członków żadnej religii,
  • ani przedstawiać treści uważanych za pornograficzne.

Reklama zewnętrzna ma swoje plusy i minusy. Główną zaletą tej formy reklamowania jest właściwie nieustająca widoczność i szerokie grono odbiorców. Jednak w związku z ingerencją w miejski i pozamiejski krajobraz oraz często wątpliwe walory estetyczne reklama zewnętrzna posiada coraz więcej przeciwników, co może wiązać się z większymi obostrzeniami prawnymi w przyszłości. 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.