Artykuł sponsorowany

Poprawne przygotowanie pliku do druku

Poprawne przygotowanie pliku do druku

Uzyskanie wysokiej jakości wydruku wymaga odpowiedniego i przede wszystkim poprawnego przygotowania pliku. Nie jest to aż tak istotne w przypadku druku w codziennym użytku, wykonywanego na niskiej jakości urządzeniach. Jednak podczas składania zlecenia w profesjonalnej drukarni to kwestia kluczowa. Tylko dopilnowanie szczegółów pozwala zagwarantować efekt końcowy zgodny z założonym projektem. O czym należy pamiętać – sprawdź poniżej.

Format pliku

Zarówno grafik, jak i drukarnia mogą wykorzystywać różne oprogramowanie. Stąd też istotne jest zapisanie pliku we właściwym formacie, który umożliwi jego późniejsze prawidłowe odczytanie i pracę nad zawartością. Ekspert z Drukarni Druk B1 wyjaśnia, że najczęściej przyjmowanymi formatami są TIFF lub PDF. Pierwszy to format zapisu grafiki rastrowej, który umożliwia późniejszą ingerencję grafika w jego zawartość. Z kolei PDF nie wpływa na zmianę jakości pliku graficznego na etapie modyfikacji jego rozmiarów, stąd też jest najczęściej zalecanym rozwiązaniem. Należy pamiętać, że nie pozwala on również na wprowadzenie zmian w układzie.

Spady i marginesy bezpieczeństwa

Bez względu na to jaki wydruk jest przygotowywany, chcąc zyskać pewność, że będzie wyglądał dokładnie tak samo jak w przygotowanym projekcie, konieczne jest ustalenie spadów. Są to zapasy projektowanej grafiki związane z przekroczeniem linii przecięcia produktu końcowego. Zarówno w przypadku projektów z tłem, jak i bez tła powinny wynosić 3 mm. Wynika to z faktu, że nawet najlepszej jakości gilotyna powoduje nacisk na warstwę arkusza, w efekcie czego przesunięcie linii cięcia jest gwarantowane, a to z kolei może zniekształcić papierową wersję projektu. Dzięki wspomnianemu zapasowi jest możliwe uniknięcie nieestetycznie wyglądającej białej krawędzi.

Kolorystyka

Przygotowując pliki do wydruku, należy zadbać o wysoką jakość koloru, zwłaszcza jeśli zawartość pliku składa się z grafik, które muszą być idealnie odwzorowane. Jeszcze przed rozpoczęciem pracy nad projektem należy ustawić kolorystykę jako CMYK – pozwala to już na etapie tworzenia, tj. na ekranie, zobaczyć barwy takie same jak po wydruku. Przygotowując materiał do druku offsetowego wiele osób popełnia błąd i ustawia kolory RGB, które są stosowane w druku na fotolabach czy innych materiałach związanych z wywoływaniem zdjęć. Różnicę w kolorystyce i efekcie prezentowane na monitorze, a tymi uzyskanymi na papierze „gołym okiem” zauważą nawet osoby, które nigdy nie miały do czynienia z profesjonalnym drukiem.

Podsumowując – chcąc uzyskać wysokiej jakości efekt końcowy wydruku, należy dokładnie przygotować plik, a w przypadku problemów czynność tę powierzyć specjalistom.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.