Metody nanoszenia nadruków na gadżety reklamowe
Gadżety reklamowe to bardzo ważny element strategii marketingowej wielu firm. Ich zadaniem jest nie tylko przypominanie klientowi o istnieniu naszej marki, ale również tworzenie pozytywnych skojarzeń z nią. Dlatego tak ważne jest, żeby gadżety były funkcjonalne, estetyczne i solidnie wykonane. Jednym z istotniejszych etapów ich produkcji jest wykonanie nadruków. Jakich metod się w tym celu używa? Oto kilka z nich.
Sitodruk
To jedna z najstarszych i najbardziej znanych technik drukarskich. Na czym ona polega?
- Zgodnie ze swą nazwą sitodruk to technika drukarska oparta o wykorzystanie specjalnych sit – mówi przedstawiciel firmy Aniger – Pełnią one formę matrycy, przez którą przeciska się farbę drukarską. Oczka sita tworzą wzór, dlatego farba przedostaje się na drugą stronę jedynie w określonych punktach, w ten sposób zostaje naniesiona na daną powierzchnię. W celu uzyskania druku kolorowego konieczne jest zastosowanie kilku sit – każde z nich posiada nieco innych wzór i przeznaczone jest do nakładania jednego z czterech kolorów podstawowych. W ten sposób farby używane w druku mieszają się na powierzchni w różnych proporcjach, co pozwala uzyskać nadruk w bardzo szerokiej gamie kolorystycznej.
Sitodruk to metoda powszechnie stosowana i ceniona ze względu na swoją wysoką trwałość oraz estetykę. Niestety, nie jest ona tania i zdecydowanie nie opłaca się przy drukowaniu małych nakładów, szczególnie wzorów wielokolorowych – zwrot kosztów wykonania sit zwróci się dopiero przy druku około 100 sztuk produktów. Powszechnie sitodruk stosowany jest do wykonywania nadruków na odzieży, np. koszulkach.
Termotransfer
Metoda ta jest dość podobna do sitodruku – w niej również farba nakładana jest na powierzchnię przy pomocy odpowiednich sit-matryc. W czym tkwi różnica? W przypadku termotransferu nadruk wykonuje się na specjalnym papierze, który później przykłada się do właściwego nośnika, a całość następnie prasuje. Pod wpływem wysokiej temperatury farba z papieru zostaje przeniesiona na drugą powierzchnię. Metoda ta stosowana jest do wykonywania nadruków na odzieży o niestandardowym kroju oraz przedmiotów o nierównej fakturze. Podobnie jak w przypadku sitodruku otrzymujemy nadruk wysokiej jakości, ale metoda wymaga wykonania matryc, a więc jest nieopłacalna przy niskich nakładach.
Druk cyfrowy
Co do zasady nie różni się od technologii stosowanej w domowych drukarkach cyfrowych, choć do druku na gadżetach reklamowych potrzebne są odpowiednie urządzenia. Wielką zaletą tej metody jest brak konieczności wykonywania matrycy – dzięki temu możliwe jest drukowanie nawet pojedynczych sztuk produktów przy bardzo niskich kosztach. To świetnie rozwiązanie jeśli zależy nam na personalizacji produktów. Druk cyfrowy zapewnia ponadto bardzo przyzwoitą jakość obrazu, choć należy podkreślić, że dotyczy to nadruków fotograficznych, a więc z dużą ilością kolorów – przy powierzchniach wypełnionych jednym kolorem, czyli tzw. apli widać spadek jakości.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana