Jak wydać e-booka? Wskazówki dla firm i autorów
E-book nazywany publikacją lub książką elektroniczną, jak również e-książką wydawany jest w formacie cyfrowym. Jego odczytanie umożliwia stosowne oprogramowanie, czyli aplikacja, którą można zainstalować na laptopie, w czytniku czy smartphonie. Zastanawiasz się, czy go nie wydać? Prowadzisz własną firmę i szukasz sposobu na promocję swojego biznesu i zdobycie nowych klientów? Poznaj kulisy procesu wydawniczego oraz przykładowe ceny!
W jaki sposób wydać ebooka? 3 drogi
Chcesz wydać w formie elektronicznej książkę? E-booka możesz wydać na 3 sposoby:
- Samodzielnie – całkowite sfinansowanie i promocja publikacji umożliwia pełną kontrolę procesu wydawniczego. Do Ciebie należą prawa autorskie i majątkowe. Wiąże się to z pokryciem kosztów: korekty, redakcji, projektu graficznego, promocji czy dystrybucji. Dodatkowo musisz się rozliczyć z otrzymanych dochodów
- 50/50% (podział wydatków) – opcja wiąże się z podziałem kosztów na autora i wydawcę. Nierzadko wiąże się to z przekazaniem praw majątkowych wydawnictwu. Wysokość prowizji dla autora może wynosić ponad 40% (wartości sprzedaży). To bezpieczna opcja dla osób, które dopiero debiutują i nie mają doświadczenia w procesie wydawniczym
- Przez wydawnictwo – odpowiada za całkowite finansowanie i promocje przy jednoczesnym przejęciu praw autorskich i majątkowych. Oznacza to brak kosztów publikacji i zapłatę w wysokości 20% wartości od sprzedanych egzemplarzy
Przed zdecydowaniem się na formę współpracy, zastanów się, dlaczego wydanie e-booka jest Ci potrzebne. Chcesz wydać poradnik w formie elektronicznej? A może zaprezentować swoją firmę i zachęcić klientów do korzystania z Twoich usług?
Jak wygląda proces i jakie formaty się wyróżnia?
Chociaż istnieją ebooki za darmo, proces wydawniczy wcale nie jest bezpłatny. Wymaga czasu, zdolności organizacyjnych i pracy wielu osób. Aby zachęcić czytelników do kupna, należy dokładnie zaplanować proces wydawniczy. Przykładowy proces składa się z:
- Przygotowania treści – przemyślane, wartościowe i podane w przystępny sposób (około 150 stron – zalecane minimum)
- Korekty i redakcji (technicznej i merytorycznej) – pozwala na wychwycenie błędów i poprawę
- Składu tekstu – stworzenie przypisów, spisu treści, indeksu nazwisk, buttonów nawigacyjnych czy kontrola walidacji
- Formalności – założenie przedsiębiorstwa, uzyskanie numeru ISBN
- Sprzedaży internetowej
- Promocji – za pomocą narzędzi internetowych
Czytnik e-booka także można wybrać. Nierzadko wydawca ma już przypisany. Natomiast do najpopularniejszych formatów zalicza się: pdf, epub lub mobi.
Ile kosztuje wydanie e-książki?
Ponieważ wiele osób korzysta z aplikacji do czytania książek, nierzadko książki w formacie pdf czy epub są kopiowane i udostępnianie bez zgody wydawcy lub autora w sieci. Na wysokość opłaty wydania książki elektronicznej wpływają:
- Korekta i redakcja
- Projekt graficzny: wnętrze publikacji i okładka
- Skład (komputerowy)
W przypadku formatu pdf i projektu okładki oraz redakcji we własnym zakresie opłata za skład, druk i korektę wynosi około 950 złotych (dodatkowo: VAT – 23%). W przypadku okładki warto zapytać znajomego o przygotowanie lub zlecić projekt pracowni graficznej.
E-book to przede wszystkim świetna reklama dla przedsiębiorców. Jeśli myślisz nad sposobem promocji swoich produktów lub usług, wizerunek eksperta w danej branży pomoże Ci zdobyć jego wydanie. Skorzystaj z pomocy ekspertów, którzy pomogą Ci przejść przez cały proces. Dobrym pomysłem jest utworzenie firmowego bloga z wartościowymi poradnikami.
Źródła: Maciej Wojtas, Tosięoplaca
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana