Jak wydać e-booka? Wskazówki dla firm i autorów

Jak wydać  e-booka? Wskazówki dla firm i autorów

E-book nazywany publikacją lub książką elektroniczną, jak również e-książką wydawany jest w formacie cyfrowym. Jego odczytanie umożliwia stosowne oprogramowanie, czyli aplikacja, którą można zainstalować na laptopie, w czytniku czy smartphonie. Zastanawiasz się, czy go nie wydać? Prowadzisz własną firmę i szukasz sposobu na promocję swojego biznesu i zdobycie nowych klientów? Poznaj kulisy procesu wydawniczego oraz przykładowe ceny!

W jaki sposób wydać ebooka? 3 drogi

Chcesz wydać w formie elektronicznej książkę? E-booka możesz wydać na 3 sposoby:

  1. Samodzielnie – całkowite sfinansowanie i promocja publikacji umożliwia pełną kontrolę procesu wydawniczego. Do Ciebie należą prawa autorskie i majątkowe. Wiąże się to z pokryciem kosztów: korekty, redakcji, projektu graficznego, promocji czy dystrybucji. Dodatkowo musisz się rozliczyć z otrzymanych dochodów
  2. 50/50% (podział wydatków) – opcja wiąże się z podziałem kosztów na autora i wydawcę. Nierzadko wiąże się to z przekazaniem praw majątkowych wydawnictwu. Wysokość prowizji dla autora może wynosić ponad 40% (wartości sprzedaży). To bezpieczna opcja dla osób, które dopiero debiutują i nie mają doświadczenia w procesie wydawniczym
  3. Przez wydawnictwo – odpowiada za całkowite finansowanie i promocje przy jednoczesnym przejęciu praw autorskich i majątkowych. Oznacza to brak kosztów publikacji i zapłatę w wysokości 20% wartości od sprzedanych egzemplarzy

Przed zdecydowaniem się na formę współpracy, zastanów się, dlaczego wydanie e-booka jest Ci potrzebne. Chcesz wydać poradnik w formie elektronicznej? A może zaprezentować swoją firmę i zachęcić klientów do korzystania z Twoich usług?

Jak wygląda proces i jakie formaty się wyróżnia?

Chociaż istnieją ebooki za darmo, proces wydawniczy wcale nie jest bezpłatny. Wymaga czasu, zdolności organizacyjnych i pracy wielu osób. Aby zachęcić czytelników do kupna, należy dokładnie zaplanować proces wydawniczy. Przykładowy proces składa się z:

  1. Przygotowania treści – przemyślane, wartościowe i podane w przystępny sposób (około 150 stron – zalecane minimum)
  2. Korekty i redakcji (technicznej i merytorycznej) – pozwala na wychwycenie błędów i poprawę
  3. Składu tekstu – stworzenie przypisów, spisu treści, indeksu nazwisk, buttonów nawigacyjnych czy kontrola walidacji
  4. Formalności – założenie przedsiębiorstwa, uzyskanie numeru ISBN
  5. Sprzedaży internetowej
  6. Promocji – za pomocą narzędzi internetowych

Czytnik e-booka także można wybrać. Nierzadko wydawca ma już przypisany. Natomiast do najpopularniejszych formatów zalicza się: pdf, epub lub mobi.

Ile kosztuje wydanie e-książki?

Ponieważ wiele osób korzysta z aplikacji do czytania książek, nierzadko książki w formacie pdf czy epub są kopiowane i udostępnianie bez zgody wydawcy lub autora w sieci. Na wysokość opłaty wydania książki elektronicznej wpływają:

  • Korekta i redakcja
  • Projekt graficzny: wnętrze publikacji i okładka
  • Skład (komputerowy)

W przypadku formatu pdf i projektu okładki oraz redakcji we własnym zakresie opłata za skład, druk i korektę wynosi około 950 złotych (dodatkowo: VAT – 23%). W przypadku okładki warto zapytać znajomego o przygotowanie lub zlecić projekt pracowni graficznej.

E-book to przede wszystkim świetna reklama dla przedsiębiorców. Jeśli myślisz nad sposobem promocji swoich produktów lub usług, wizerunek eksperta w danej branży pomoże Ci zdobyć jego wydanie. Skorzystaj z pomocy ekspertów, którzy pomogą Ci przejść przez cały proces. Dobrym pomysłem jest utworzenie firmowego bloga z wartościowymi poradnikami.

Źródła: Maciej Wojtas, Tosięoplaca


Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.