Materiał Partnera

Jak wybrać optymalny blok papierów do szkicowania i malowania?

Jak wybrać optymalny blok papierów do szkicowania i malowania?

Uniwersalny papier „do wszystkiego” nie istnieje. Optymalny jest taki papier, który ma parametry ściśle dopasowane do stosowanej techniki rysowania czy malowania. Inny jest papier do technik suchych, inny do farb wodnych, a jeszcze inny do farb olejnych i akrylowych. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze bloków papierów do różnych technik malarskich.

O ile do rysowania ołówkiem czy węglem wystarczy dowolny blok papierów do szkicowania i malowania, a nawet arkusz papieru pakowego, to już akwarelami niewiele da się na takim podłożu zrobić.

Dlaczego papier musi być dobrany do techniki i rodzaju farby?

Jeżeli malowanie i rysowanie w szkicowniku traktujemy tylko i wyłącznie jako szybkie „notowanie” z natury lub z pamięci, to papier ma drugorzędne znaczenie. Jeżeli jednak chcemy zachować swoje szkice i szybko malowane farbami projekty, a niektóre być może nawet dokończyć jako gotowe dzieła, powinniśmy zadbać o podłoże, na którym pracujemy. Główną zasadę doboru papieru omawia fachowiec od technik malarskich ze sklepu dla plastyków Loveart: – Techniki suche nie nastręczają specjalnych problemów z wyborem papieru: grafitem czy węglem, kredą lub suchymi pastelami można pracować na każdym podłożu, pod warunkiem, że będzie miało choćby minimalną porowatość. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy w grę wchodzą farby, w tym szczególnie farby wodne, tusze i atramenty. Wybór niewłaściwego papieru może skutkować poszarpanymi konturami, rozlewaniem się plam i linii, przebijaniem barwnika przez papier i niszczeniem znajdujących się pod nim prac. Ogólna zasada jest taka, że jeżeli papier nadaje się do akwareli, to powinien wytrzymać też wszystkie inne techniki malarskie i rysownicze. Natomiast nigdy nie należy odwracać tego porządku: papiery przeznaczone do szkicowania ołówkami czy węglem zazwyczaj nie nadają się ani do farb wodnych, ani do olejnych.

Jaki papier do  akwareli i do rysunku tuszem?

Papier akwarelowy musi mieć stosunkowo dużą gramaturę i mięsistość, aby skutecznie wchłonąć wodę z farby i nie doznać pod jej wpływem odkształceń (zniszczenia powierzchni, pofalowania). Musi być to materiał, który wytrzyma wielokrotne pocieranie w jednym miejscu mokrym pędzlem. Tego typu papiery nadają się również do gwaszy i temper. Jeżeli nie chcemy namnażać posiadanych zapasów papierów w blokach, to na tym samym papierze możemy też pracować farbami akrylowymi. Nie zmienia to faktu, że przy większej ilości obrazów w technice akrylowej, o wiele lepiej sprawdzi się papier specjalnie przygotowany pod ten rodzaj farby. 

Z braku alternatywy papier akwarelowy może też służyć do rysowania markerami. Jednak nadaje się on głównie do markerów wodnych. Jeżeli jednak naszym narzędziem pracy są promarkery alkoholowe, to zdecydowanie powinniśmy zmienić podłoże. Najlepsze do rysowania promarkerami są papiery jednostronnie powlekane nieprzenikliwą apreturą. Wyróżniają się one, w przeciwieństwie do papierów do farb wodnych, stosunkowo niewielką gramaturą. Dzięki temu chłoną minimalne ilości tuszu i skutecznie przedłużają żywotność promarkerów.

Czy olejami można malować tylko na płótnie?

Okazuje się, że podobrazie z naturalnym płótnem nie jest jedynym podłożem malarskim do techniki olejnej i do tłustych farb temperowych. Świetną alternatywą są bloki złożone ze specjalnych papierów do farb olejnych. To bardzo wygodne rozwiązanie, szczególnie w warunkach plenerowych, gdy staramy się ograniczać ekwipunek do niezbędnego minimum. Papiery przeznaczone do techniki olejnej mają wysoką gramaturę i są wystarczająco sztywne, aby stworzyć pewne podparcie dla sprężystych pędzli i grubych warstw gęstej, ciężkiej farby.

Jeżeli jednak jesteśmy bardzo przywiązani do tradycyjnych powierzchni malarskich, to nasze oczekiwania zaspokoi całkowicie  blok z płótnem malarskim. Zawiera on powleczone akrylowym gruntem arkusze płótna, gotowe do natychmiastowego użycia. Płótno doskonale nadaje się nie tylko do techniki olejnej, ale także do malowania akrylami, temperami i farbami plakatowymi.

Szkicownik powinien być zawsze pod ręką

Niezależnie od tego, w jakiej technice malarskiej się specjalizujemy, to zawsze powinniśmy mieć pod ręką ołówek i szkicownik malarski. Papier o ciężarze ponad 100 g/m2 zapewnia doskonałe warunki  do  szkicowania  ołówkiem, węglem  drzewnym, markerami, ale też w razie  potrzeby farbami akwarelowymi. Szkicownik jest nieodłącznym towarzyszem wszystkich wędrówek oraz podróży malarzy i  rysowników. 

Bardzo interesującą propozycją są też bloki z czarnym papierem. Nadaje się on do suchych pasteli, kredy, ale też do  metalicznych markerów.


Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję