Materiał Partnera

Dlaczego ważne jest i co umożliwia zamienienie grafiki na krzywe?

Dlaczego ważne jest i co umożliwia zamienienie grafiki na krzywe?

Dobre drukarnie często umieszczają na swoich stronach internetowych zalecenia co do tego, w jaki sposób powinny być przygotowane pliki, które mają być użyte do wydruku. Choć wskazówki tego rodzaju nie są potrzebne profesjonalistom, z pewnością przydadzą się osobom, które przed wyzwaniem publikacji do druku stają okazjonalnie. Jedną z rzeczy, o których nie powinno się zapominać, jest m.in. przekształcenie grafik w krzywe.

Co jest istotne przy przygotowaniu projektów do wydruku?

Wszystkie rodzaje materiałów drukowanych wciąż pełnią ważną funkcję marketingową i informacyjną. Pozwalają na docieranie do potencjalnych klientów także wtedy, gdy nie korzystają oni z internetu ani w urządzeniu mobilnym, ani w komputerze. Choć za ich pomocą trudniej dotrzeć do tak wielu osób, jak przy użyciu innych mediów, to mają tę przewagę, że przekaz w nich zawarty jest znacznie trwalszy. Nawet kontakt z przeglądaną ulotką trwa znacznie dłużej niż przelotne spojrzenie na post wyświetlany na Facebooku, obrazek z Instagrama czy pokazujący się na stronie internetowej banner. Co więcej, na ogół drukowane materiały reklamowe nie mają aż tak silnej konkurencji i nie występują w towarzystwie tak wielu rywalizujących o naszą uwagę elementów. Nie można jednak zapominać, że najczęściej przygotowanie dobrego materiału informacyjnego czy sprzedażowego w formie drukowanej jest o wiele trudniejsze – zauważa przedstawiciel drukarni Intro-Graf, specjalizującej się w druku cyfrowym i offsetowym.

Kluczowymi składowymi każdego przekazu jest treść i forma, w której będzie ona przekazana. Zredagowanie odpowiedniego tekstu, wybór najważniejszych fragmentów, które powinny zostać szczególnie podkreślone, a także zadbanie o to, by w przedstawianej informacji znalazły się wszystkie kwestie, interesujące potencjalnego klienta, nigdy nie jest łatwe. Konieczne jest także stworzenie dobrego materiału ilustracyjnego. Liczy się dobór zdjęć, stworzenie rysunków, potrzebnych schematów czy wykresów, a także dopasowanych do całości elementów graficznych. Równie dużym wyzwaniem jest opracowanie odpowiedniego layoutu, pomagającego w czytelnym i atrakcyjnym wizualnie zaprezentowaniu wszystkich zebranych faktów tak, by czytelnik zwrócił na nie uwagę i był w stanie się z nimi bez przeszkód zapoznać.

Sprawy związane z przygotowywanym projektem graficznym całości również wymagają sporo pracy, niezależnie od tego, czy efektem pracy ma być niewielka ulotka, broszura reklamowa, kalendarz czy opakowanie. Ważne jest zadbanie o właściwą kolorystykę, układ przestrzenny, a także proporcje poszczególnych elementów. Nie można zapominać o stosownej do przeznaczenia i rodzaju tematyki typografii, która powinna łączyć przejrzystość z atrakcyjnym i przykuwającym uwagę wyglądem. Równie ważne będą wszystkie wymagania techniczne związane z odpowiednim przygotowaniem pliku do druku.

Czemu wydruk bez zamiany na krzywe nie zawsze będzie miał dobrą jakość?

Poza kwestiami merytorycznymi dotyczącymi zawartości materiałów, które mają zostać opublikowane, przygotowanie layoutu do druku wymaga uwzględnienia różnych wymagań technicznych. W zależności od techniki druku projektant musi brać pod uwagę możliwości osiągnięcia zamierzonych efektów estetycznych, a także zadbać o wiele szczegółów. Wśród ważnych kwestii będzie choćby używanie w projekcie graficznym kolorów zdefiniowanych w przestrzeni CMYK, stosowanie elementów o takiej wielkości, że będą czytelne po wydrukowaniu, zadbanie o właściwe rozplanowanie ułożenia elementów kolorowych, przygotowanie właściwych nadlewek, czy odpowiednich ustawień przy przygotowaniu pliku do druku. Jednym z największych błędów, jakie można popełnić, jest jednak niezamienianie elementów przygotowywanych w programach graficznych na krzywe.

Problem zamiany na krzywe dotyczy dwóch rodzajów składowych używanych w przygotowywanych projektach publikacji – grafik oraz fontów. W przypadku grafik najważniejsze będzie rozróżnienie między typowym zdjęciem, a elementem będącym logiem czy połączeniem obrazu zawierającym linie, kontury figur geometrycznych oraz tekst. W przypadku zdjęcia do uzyskania odpowiedniej jakości niezbędna jest określona rozdzielczość w stosunku do wymiarów, jakie ma ono mieć po wydrukowaniu. Wartość ta jest określana w postaci liczby pikseli przypadających na cal (ppi). W zależności od techniki druku poprawną jakość można uzyskać przy około 300 ppi, choć niekiedy wystarczającą wartością będzie nawet 150 ppi, a w innych sytuacjach konieczne będzie aż 600 ppi.

Więcej problemów sprawia grafika zawierająca tekst czy rozmaite linie. To, co dawało dobre efekty przy klasycznym zdjęciu, które zawiera wiele przejść tonalnych, natomiast rzadko kiedy obszary o wyraźnie odróżniających się od siebie barwach, nie sprawdzi się, jeśli będziemy mieli do czynienia z czymkolwiek, na czym znajdą się właśnie litery, linie czy ostre przejścia między kolorami. Dzieje się dlatego, że każde barwne cyfrowe zdjęcie to tak naprawdę zbiór niewielkich kwadracików (pikseli). Jeśli będzie ich zbyt mało dla konkretnej wielkości wydruku, linia prosta czy krzywa będzie musiała się składać z mocno poszarpanych kwadracików. Wprawdzie da się je częściowo wytworzyć „z niczego”, ale będą one wówczas wyliczoną średnią kolorystyki pikseli, które ze sobą sąsiadują, co sprawi, że całość stanie się po prostu bardziej rozmazana.

Jak zamienić obiekty, które tego wymagają w krzywe?

Dla zapewnienia dobrej jakości wszystkich elementów, które będą się składały z tekstu, linii prostych lub krzywych albo sąsiadujących i wyraźnie odcinających się od siebie powierzchni projekt powinien być przygotowany w programie, który umożliwia zapis takich grafik w postaci pliku wektorowego. Takimi programami są np. Adobe Illustrator czy wciąż popularny Corel Draw. Próby wstawiania plików zawierających tego rodzaju składowe w postaci bitmap, a więc zapisanych tak jak zdjęcia JPG, TIF, czy PSD skończy się najprawdopodobniej niepowodzeniem, chyba że grafiki mają po wydrukowaniu być na tyle małe, iż różnice te nie będą widoczne. W przypadku, gdy grafika jest już przygotowana jako bitmapa, a jej rozmiar ma być znaczny, jedynym sposobem będzie zamiana jej na krzywe przy wykorzystaniu odpowiedniej funkcji programu graficznego, a jeśli nie będzie to możliwe, wówczas konieczne stanie się stworzenie jej od podstaw.

Zamiana na krzywe nie dotyczy jednak tylko bitmap. W tej formie najbezpieczniej jest umieszczać w dokumencie także fonty, zwłaszcza kiedy korzystamy z mniej popularnych, a nierzadko tworzonych amatorsko. W takim przypadku może się okazać, że pliki z czcionkami zawierają błędy, które uniemożliwią ich prawidłowe wydrukowanie. Warto też pamiętać, że korzystanie z krojów typowo internetowych w projektach przeznaczonych do druku często wiąże się z ryzykiem. W fontach tego rodzaju polskie litery mogą być też tworzone automatycznie, co sprawi, że znaki akcentowe – ogonki czy kropki – będą się znajdowały w złych miejscach, dając nieestetyczny, a często utrudniający czytanie efekt. W takiej sytuacji w najlepszym razie zamiast polskich znaków zobaczymy w tekście krzaczki lub puste miejsca. Zamiast wybranego kroju pisma możemy też ujrzeć czcionkę podstawioną zamiast niego. Zamiany na krzywe warto jednak dokonywać zawsze na kopii pliku, tak, by w razie konieczności naniesienia poprawek czy korekt w tekście przed kolejnym wydrukiem nie trzeba było wprowadzać go ponownie.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję