Artykuł sponsorowany

Czym jest sitodruk?

Czym jest sitodruk?

Wśród wielu dostępnych metod druku jedną z najpopularniejszych jest druk sitowy. Stosuje się go już od tysięcy lat! Z biegiem czasu metoda ta została udoskonalona, choć główna zasada działania pozostała bez zmian. Tłumaczymy, na czym polega, gdzie znajduje swoje zastosowanie oraz co sprawia, że cieszy się ona tak dużym zainteresowaniem.

Na czym polega sitodruk?

Jak tłumaczy ekspert z firmy specjalizującej się produkcją farb drukarskich – FUJIFILM Sericol: Druk sitowy, nazywany również sitodrukiem, to jedna z najstarszych technik druku. Głównym elementem wykorzystywanym w tej metodzie jest siatka sitodrukowa, czyli prostokątna rama z napiętą siatką o drobnych oczkach. Na jej powierzchnię nakłada się specjalną emulsję, która po naświetleniu zasklepia część oczek tworząc w ten sposób gotowy szablon. Przez puste pola przetłacza się odpowiednią farbę. Każde sito to jedna farba, dlatego w celu uzyskania wielokolorowego wydruku używa się kilku lub kilkunastu sit. Na koniec całość utwardza specjalnymi lampami.

Zastosowanie druku sitowego

Druk sitowy można stosować zarówno w systemie jednobarwnym, jak i wielobarwnym, na różnych materiałach (takich jak papier, plastik, tkaniny, metal, karton, drewno, PCV) zarówno na niewielkich, jak i dużych powierzchniach. Brak ograniczeń sprawia, że ta technika może być wykorzystywana praktycznie wszędzie. Zdecydowanie największą popularnością cieszy się w branży odzieżowej, w tym między innymi przy znakowaniu koszulek, odzieży roboczej czy ubrań sportowych. Zastosowanie znajduje również w szeroko pojętej branży reklamowej, na przykład przy produkcji gadżetów reklamowych, ulotek, plakatów. Ponadto, metoda sitodruku wykorzystywana jest w mikroelektronice przy wytwarzaniu układów scalonych.

Zalety sitodruku

Popularność druku sitowego to wynik długiej listy jego zalet. Przede wszystkim – jest to uniwersalność. Nadruki metodą sitodruku mogą być wykonywane na różnych materiałach, między innymi bawełnie, dzianinie czy tworzywie sztucznym, a przy tym na różnych powierzchniach, zarówno płaskich, jak i cylindrycznych. Co więcej – szeroki wybór farb pozwala na uzyskanie wyraźnych, nasyconych kolorów.

Na uwagę zasługuje również trwałość druku. Wykorzystywane w tej metodzie farby drukarskie wyróżniają się niezwykłą odpornością na czynniki zewnętrzne, w tym między innymi promieniowanie UV czy wilgoć, ale również na uszkodzenia mechaniczne. Ubrania znakowane sitodrukiem są odporne na pranie, nie ścierają się i nie blakną, zachowując swój oryginalny wygląd przez długi czas.

Kluczową zaletą jest też niski koszt uzyskiwania wydruków. Sitodruk to jedna z najtańszych metod znakowania. Najwięcej kosztuje tu przygotowanie sita, dlatego to metoda szczególnie opłacalna przy produkcji dużych nakładów.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.