Czy warto jeszcze uruchomić punkt ksero?

Czy warto jeszcze uruchomić punkt ksero?

Punkt ksero to placówka, jakich wiele pojawiło się na początku lat 90. Były one wówczas oryginalnym pomysłem na biznes. Dziś jednak, w dobie powszechnej digitalizacji i posiadania drukarek komputerowych przez niemal każdego punkty ksero wydają się być już nieco archaiczne. A jednak wciąż działają, będąc częścią jednoosobowych działalności gospodarczych lub małych rodzinnych firm. Jak otworzyć taki punkt? Czy ciągle warto? Odpowiadamy.

Zakres działalności punktu ksero

Współcześnie punkt ksero to nie tylko miejsca, w których wykonamy usługi kopiowania dokumentów, ale też inne usługi z zakresu małej poligrafii. Najczęściej jest to również oprawianie prac i materiałów drukowanych, bindowanie, pieczątki, sprzedaż akcesoriów i papieru do drukarki, materiałów papierniczych i piśmienniczych, a nawet punkt lotto. By taka inwestycja miała w ogóle sens, warto jest rozejrzeć się po rynku i sprawdzić, czy w okolicy są podobne zakłady oraz jaką cieszą się popularnością. Punkt ksero warto jest otworzyć w średnich, mniejszych i małych miejscowościach (w dużych miastach klienci korzystają z własnych urządzeń lub rynek jest już nasycony). Lokalizacja – najlepiej w pobliżu głównej ulicy, nieodległych urzędów, szkół, uczelni, sądów i podobnych instytucji wymagających od interesantów kopiowania dokumentów. Warto jest również rozeznać rynek pod kątem usług poligraficznych w ogóle: być może znajdziemy niszę oferując jako jedyni druk wielkoformatowy, skanowanie dokumentów, wydruk na nieszablonowych materiałach itp.

Jakie urządzenia do punktu ksero?

Planując otwarcie takiego punktu powinniśmy oczywiście wiedzieć, jaki zakres usług będziemy oferować, bo będzie on wymagał od nas inwestycji w odpowiedni sprzęt. Co trzeba będzie zakupić? Z całą pewnością sprzęt umożliwiający kopiowanie dokumentów, drukowanie dokumentacji (obie usługi zarówno czarno-białe, jak i w kolorze), ponadto skanowanie. Potrzebne więc będzie urządzenie wielofunkcyjne (lub dwa), najlepiej cyfrowe, do tego 1-2 komputery z oprogramowaniem do edycji tekstu i programami graficznymi. Dobrze jest zaoferować swoim klientom możliwość samodzielnego przygotowania tekstów do druku (otwarcie poczty lub wgranie plików), pomoże to zmniejszyć kolejki i zagwarantuje biznesowi nieco większą elastyczność. Mogą to być kopiarki laserowe (kolorowa i czarno-biała), drukarka, do tego koniecznie bindownica, laminarka i gilotyna. Jeśli myśleliśmy o druku plakatów i innych wyrobów o dużej i małej powierzchni (także drukowanie na płótnie, drukowanie na folii itp.) – potrzebne będą plotter i skaner. Wszystkie urządzenia powinny mieć zapas materiałów eksploatacyjnych, do tego trzeba będzie zatowarować sklep. Uwaga – sprzęt niezbędny do wyposażenia nie musi być nowy: możemy spokojnie nabyć urządzenia używane, ponadto wypożyczyć lub wziąć je w leasing. Ogólnie, wraz z kosztem adaptacji pomieszczenia, czynszem i opłatami (w tym za serwis urządzeń i prawa autorskie) koszt uruchomienia punktu ksero to około 100-120 tys. zł. 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.